Negara-negara Mikro

Posted by cokro tejo Tuesday, December 28, 2010 0 comments

Negara mikro adalah sebuah entiti kecil yang mengakui diri sendiri sebagai negara berdaulat dan berdikari, tetapi tidak diakui oleh negara-negara yang berdaulat. Pengertian negara mikro berbeza dengan Negara Mikro(Microstate) seperti Vatikan, San Marino, Liechtenstein,Singapura. Mereka juga menunjuk kepala negara sendiri dan mengklaim kependudukan sendiri.
Principality of Sealand
Size: 0.00055 km2
Population: 27 (2002 estimate)
Ruler: Michael Bates

Official Website:Principality of Sealand
 

Sealand merupakan sebuah Negara Mikro yang terletak di atas HM Fort Roughs (pernah dikenali sebagai Maunell Sea Fort), sebuah pangkalan era Perang Dunia Kedua, di Laut utara, 10 km (6 batu) dari pantai Suffolk,England. Pihak Sealand mendakwa kawasan ini sebagai kawasan perairan wilayah mereka dengan menggunakan radius 12 batu nautika (mengikut Konvensyen Undang Undang Laut PBB).
Sejak 1967, pangkalan ini pernah dihuni oleh keluarga dan kenalan Paddy Roy Bates, seorang bekas penyiar radio dan bekas Mejar tentera British, yang mendakwa bahawa Sealand merupakan sebuah negara bebas dan berdaulat. Pengkritik serta mahkamah di  USA dan  Jerman telah memutuskan bahawa Roughs Tower merupakan hak  United Kingdom selama ini, tetapi pandangan ini dipertikaikan oleh keluarga Bates. Bilangan penduduk jarang melebihi sepuluh orang dan keluasannya ialah 550 m² (5920 kaki persegi). Tuntutan Sealand terhadap kedaulatan dan kesahannya tidak diiktiraf oleh mana-mana negara, tetapi kadangkala dikemukakan sebagai kajian kes dalam perbahasan tentang bagaimana pelbagai prinsip undang-undang antarabangsa boleh diaplikasikan dalam sebuah penuntutan wilayah.
Bendera Sealand
Logo Sealand

Sumber:wikipedia

Republic of Molossia

Size: 58 km2
Population: 2-3
Ruler: President Kevin Baugh  

Official Website:http://www.molossia.org/ 

The President
Republik Molossia adalah negara, berdaulat bebas, yang terletak dan dikelilingi oleh wilayah Amerika Syarikat. Dengan total luas 9956 srn (2,5 ha / 6,3 ac), Molossia merupakan salah satu negara terkecil di bumi,.Republik Molossia ditubuhkan pada tahun 1977,dan Presiden Kevin Baugh adalah pemimpin Republik Molossia saat ini.
 Republik Molossia juga mempunyai Tentera Laut nya sendiri, Akademi Tentera Laut, Program Ruangan, Railroad, Pejabat Pos, Bank, tempat wisata, sistem pengukuran, bercuti, pawagam online, stesen radio online, dan bahkan zon waktu sendiri
Rumah Kerajaan(Rumah Presiden) Espera, Molossia
Bendera
Logo

Sumber:wikipedia

Principality of Hutt River

 Size: 75 Km2
Population: Around 20 residents and 13,000-18,000 overseas citizens
Ruler: His Royal Highness Prince Leonard I 

Official website:http://www.principality-hutt-river.com/

peta principality of Hutt River

   The Principality of Hutt River (sebelum ni dikenal sebagai  Hutt River Province). Ia adalah Negara Micro yang tertua di Australia.Mendakwa sebagai sebuah negara yang berdaulat dan bebas walaupun tetap tidak mendapat iktiraf kecuali dari Negara Mikro yang lain. Terletak 595KM utara perth, dekat bandar Northampton. Ditubuhkan pada 21 April 1970 oleh Leornad Casley George, ketika lima keluarga yang mempunyai ladang di kawasan sungai Hutt terlibat dengan pertikaian undang-undang dengan kerajaan Australia barat atas Kuota pertanian gandum.

sumber:wikipedia

 

0 Responses so far.

Post a Comment